جمعه، 7 اردیبهشت 1403
Friday, April 26, 2024
 
مواظب تبلت خود در هواپیما باشید
11:3 - 1396/9/25

نمایشگرهایی كه در پشت صندلی مسافران هواپیما نصب می‌شود تحت آزمایش‌های ایمنی فراوانی قرار می‌گیرند تا در صورت بروز سانحه از جای خود جدا نشوند و به سرنشینان هواپیما برخورد نكنند. از آنجا كه این نمایشگرها مقابل مسافر قرار دارند. در صورت جدا شدن از جای خود به پیشانی و چشم مسافر برخورد خواهد كرد.

به منظور افزایش ایمنی، آزمایش ویژه «معیار صدمات سر» نیز كه انجام می‎‌شود كه در آن نیرویی حدود 16 برابر گرانش به تجهیزات مورد نظر وارد می‌آید. در این آزمایش دو صندلی روی یک ریل متحرک قرار می‌گیرد، صندلی جلو برای نصب صفحه نمایشگر و صندلی پشت برای آدمک ویژه آزمایش شتاب اختصاص می یابد. اكنون هر دو صندلی با سرعت به حركت در می‌آیند و ناگهان متوقف می‌شوند. به این ترتیب نیروی شتاب منفی كه در هنگام بروز سانحه تشكیل می‌گردد شبیه‌سازی می‌گردد. پس از هر بار آزمایش تغییرهای لازم صورت می‌گیرد و آزمایش دوباره تكرار می‌شود. انجام این آزمایش‌ها بسیار پرهزینه و وقت‌گیر است. زیرا در هر آزمایش باید دو صندلی و یک نمایشگر تخریب شود. در ضمن پس از انجام كوچكترین تغییرها، آزمایش باید چند بار تكرار شود تا نتیجه مورد نظر حاصل گردد.

آزمایش كم هزینه‌تر دیگری نیز وجود دارد كه در آن با یک چكش سنگین ضربه سنگینی به نمایشگر وارد می‌شود تا ذره‌هایی كه جدا و پخش می‌شوند بررسی گردد. در ضمن طبق مقررات ایمنی سازمان هواپیمایی كشوری ایالات متحده، همه نمایشگرهای موجود در هواپیما باید در برابر حرارت، ضربه، كاهش ناگهانی فشار هوا و شرایط دشوار آب و هوایی مقاومت لازم را داشته باشند و هیچ گونه آسیبی به سرنشینان هواپیما وارد نشود.

نادیده گرفتن موارد ایمنی

در حال حاضر بسیاری از مسافران تجهیزات الكترونیكی شخصی خود مانند رایانه‌های دستی را به داخل هواپیما می‌آورند. تنها در صورتی كه این تجهیزات با سامانه‌های هواپیما تداخل نكنند، استفاده از آنها مجاز است. از سوی دیگر هیچ گونه مقررات ایمنی مربوط به عدم تداخل آنها در شرایط اضطراری مانند سانحه هوایی یا كاهش سریع فشار هوای داخل هواپیما وجود ندارد. چون نمی‌توان تجهیزات الكترونیكی شخصی را مانند سامانه‌های نمایشگر پشت صندلی كنترل كرد. سازندگان تجهیزات الكترونیكی هواپیما تلاش می‌كنند تا این تجهیزات را با تجهیزات الكترونیكی شخصی همسو کنند تا احتمال تداخل در كار سیستم‌های هواپیما به كمترین حد ممكن كاهش یابد. به این ترتیب میزان خطرهای احتمالی تجهیزات الكترونیكی همراه مسافر به مراتب خیلی بیشتر از تجهیزات الكترونیكی است كه در داخل هواپیما نصب می‌شوند.

گفتنی است كه یاتا برای لپ‌تاپ‌ها در شرایط اضطراری مکان‌هایی در نظر گرفته تا خطر احتمالی آنها کاهش یابد اما تجهیزات دیگری مانند آی فون یا آی پد كه در دست كاربران زیادی استفاده می‌شود، باید در جیب پشت صندلی قرار داده شود. كارشناسان ایمنی اظهار می‌کنند كه در صورت برخورد شدید هواپیما با زمین یا شتاب منفی، احتمالی دارد این وسایل الكترونیكی از جیب پشت صندلی خارج و به یک خطر جدی تبدیل شوند.

راه‌حل های ارائه شده

سازندگان تجهیزات اضطراری به منظور كاهش خطرهای احتمالی صفحه نمایشگر پشت صندلی، راه‌حل‌های چشمگیری را ارائه كرده‌اند. كارخانه سامسونگ، تبلت‌های كوچكی را ارائه كرده است كه به جای صفحه نمایشگر در پشت صندلی جای می‌گیرد. مسافر می‌تواند علاوه بر تماشای فیلم، در گوشه‌ای از صفحه نمایشگر سفارش نوشیدنی یا غذا دهد یا مسیر پرواز را تماشا كند.

یكی دیگر از راه‌حل‌های ارائه شده تبلت كوچكی است كه پشت صندلی مسافر قرار می‌گیرد و در صورت بروز وضعیت اضطراری یک صفحه مقاوم به صورت كشویی تبلت را می‌پوشاند. این صفحه تحت آزمایش‌های ایمنی قرار گرفته است و دیگر لزومی ندارد تا تبلت هم آزمایش ایمنی شود. در ضمن چون تبلت، بدون سیم است، بدون صرف هزینه‌های گزاف به راحتی می‌توان آن را از جای خود خارج و اطلاعاتش را به روز كرد.

یكی دیگر از سازندگان تجهیزات الكترونیكی میز ویژه‌ای را ساخته است كه انواع گوناگون تبلت‌ها را دربر می‌گیرد. مسافران به راحتی می‌توانند تبلت خود را روی این میز نصب و از آن استفاده كنند و در صورت بروز هر وضعیت اضطراری آن را پشت این میز قرار دهند و میز را ببندند. به این ترتیب خطر برخورد تبلت با صورت مسافر برطرف خواهد شد.

با وجود پیشرفت‌ها و نوآوری‌هایی كه در این زمینه‌ها صورت گرفته است مسافران می‌توانند بدون هیچ خطری از وسایل الكترونیكی شخصی خود در حین پرواز استفاده کنند. زیرا براساس آمار رسمی سال 2014 سیتا، 97 درصد مسافران، وسایل الكترونیكی شخصی با خود دارند.

منبع: www.aira.ir


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست