جمعه، 31 فروردین 1403
Friday, April 19, 2024
 
چگونه ایرباس با تقلید از طبیعت به طراحی هواپیما می‌پردازد
17:38 - 1396/11/28

علم در حال رشد بیومیمتیک (زیست تقلید) بر آنچه بشریت می‌تواند از جهان یاد بگیرد، تمرکز دارد. شرکت ایرباس به دنبال راه‌اندازی پروژه‌هایی تحقیقاتی است تا ببیند که چگونه بینش الهام گرفته از زیست‌شناسی خواهد توانست به صنعت هوانوردی کمک کند.

لی آن رامکریتا مدیر بخش فناوری و نوآوری فیزیک پرواز ایرباس در این باره می‌گوید: "ما می‌خواهیم ببینیم که چگونه می‌توان از چیزهایی که در اطرافمان است درس گرفته و از آنها برای حل مشکلاتمان بهره ببریم. شناخت اینکه چگونه حشرات، پرندگان یا خفاش‌ها، نوسانات جریان هوای اطراف خود را کشف و به آن واکنش نشان می‌دهند، به طور بالقوه می‌تواند به شناسایی مسائل مرتبط با هواپیما کمک کنند."

به عنوان مثال ایرباس در حال مطالعه بر روی آلباتروس، گونه‌ای مرغ دریایی بزرگ است. این پرندگان دریایی می‌توانند صدها کیلومتر را به آرامی با یک ضربه بال خود پرواز کنند. تام ویلسون، مهندس ایرباس، خاطر نشان می‌کند که آلباتروس علاوه بر استفاده هوشمندانه از جریان هوا، دارای نسبت منظری بال به میزان قابل توجهی بیشتر از بال‌های هواپیماهای امروزی ایرباس است. ویلسون می‌گوید می‌توان راه‌هایی را مشاهده دارد که طبیعت مشکلات مهندسی را از آن طریق حل کرده است، دقیقا شرکت‌های هواپیماساز نیز با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

روش سنتی کمک به حرکت هواپیما در آسمان، تا حد امکان صیقلی ساختن کلی سطوحی است که هواپیما از روی آنها عبور می‌کند، اما مطالعه بر روی کوسه‌ها نشان می‌دهد که حتی می‌توان پا را از این نیز فراتر نهاد. کوسه‌ها به خاطر سرعت سریع شنای خود در آب‌ها مشهور هستند، اما علاوه بر صاف و صیقلی بودن شکل بدن کوسه، پوست این جانور دریایی نیز پوشیده از سطحی دندانه‌ای شکل است.

در طی دو سال گذشته در برخی از هواپیماهای مسافربری ایرباس که در شرکت‌های هواپیمایی مشغول به پرواز هستند از بدن کوسه تقلید شده است، بافت سطوح قرار گرفته روی بال‌ها و بدنه این هواپیماها مشابه با پوست کوسه است. این سطوح آزمایشی به اثبات این حقیقت کمک کرده‌اند که استفاده از طرح پوست کوسه‌ای برای هواپیماهای دور برد مناسب بوده و به ویژه این نوع بافت در پروازهای کروز با سرعت بالا برای کاهش نیروی پسا بسیار مفید عمل می‌کند.

در پروژه تحقیقاتی مشترک با هدایت ایرباس و همکاری لوفتهانزا تکنیک و شرکت Bremer Werk für Montagesysteme، تحقیقاتی در زمینه استفاده از موادی شبیه با پوست کوسه در هواپیما انجام شده است. این تیم تحقیقاتی به تازگی تکنیکی را توسعه داده اند که به طور کامل امکان استفاده از ساختاری نازک در مساحت زیاد از بافت کوسه‌ای را در بال ها را فراهم می کند. همچنین ایرباس در نظر دارد تا معرفی پوشش کوسه مانند روی بال‌ها و دم افقی‌ ای350 ایکس دابلیو بی را در سال 2020 آغاز کند.

تیم فیزیک پرواز شرکت ایرباس به تازگی رویداد مشترکی را با دانشگاه‌ها ترتیب داده است تا در آن طیف وسیعی از برنامه‌های زیست تولیدی را مورد مطالعه قرار دهد. این رویداد دامنه وسیعی از فناوری‌ها از جمله حسگرها و راه اندازی مدل آیرودینامیک را در بر می‌گیرد.

منبع: www.aira.ir


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست