پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403
Thursday, April 25, 2024
 
افزایش سفرهای هوایی به خاورمیانه و آفریقا
15:42 - 1396/11/28

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط فوروارد کیز، شرکتی که با تحلیل و بررسی حدود 17 میلیون تراکنش ثبت و رزرو بلیط در روز به پیش بینی در مورد سفرهای هوایی آینده کمک می‌کند، مسافرت به خاورمیانه و آفریقا در سال 2017 رشدی 10.5 درصدی خواهد داشت و به نظر می‌رسد این میزان رشد در سه ماهه اول سال 2018 نیز ادامه یابد. در حال حاضر ثبت بلیط برای این منطقه 11.2 درصد بیش از زمان مشابه در سال گذشته بوده است.

رشد حاصله در سال 2017 تقریبا در اکثر مناطق جهان نیز دیده شده است. سفر به قاره آمریکا 14.1 درصد، اروپا 11.6 درصد و آسیا اقیانوسیه 19 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. این امر ناشی از سه دلیل مهم است. اول پایان یافتن حملات تروریستی به شمال آفریقا در سال 2015، دوم موج تغییرات صورت گرفته در قوانین دریافت ویزا که به منظور جذب گردشگران دگرگون شده اند و سوم رشد بزرگ تعدادی از بازارهای ریشه‌ای و اصلی به ویژه در چین.

در آفریقا، بزرگترین رشد سفر متعلق به کشور تونس است که 29 درصد نسبت به سال پیش افزایش نشان می‌دهد. سه حمله تروریستی وحشتناک در سال 2015 در این کشور به وقوع پیوست و صنعت گردشگری تونس را تحت تاثیر قرار داده بود. در پایان سال 2016، گردشگران اروپایی تصمیم گرفتند تا دوباره به تونس سفر کنند و در ماه ژوئیه دولت بریتانیا توصیه خود در مورد خطر سفر به این کشور را ملغی اعلام کرد.

مصر نیز چشم اندازی روشن مانند تونس در پیش دارد. به دنبال حمله تروریستی صورت گرفته به هواپیمای روسی در سال 2015 در صحرای سینا، صنعت گردشگری مصر ضربه بزرگی خورد ولی آرام آرام از نیمه سال 2016 در حال پیگیری رشد سابق خود است. در سال 2017، سفر گروهی 66.5 درصد افزایش یافت. سفر به مراکش با توجه به ظرفیت هوایی افزوده شده از سوی ایالات متحده و رشد سه رقمی ورودی گردشگران از چین، به همراه لغو روادید برای اتباع چینی تاثیر خود را از ژوئن 2016 نشان داد و در مقایسه با سال پیشین، میزان حضور گردشگران 17 درصد رشد پیدا کرد. از کشورهای دیگری که به طرق مختلف از آسان گیری ارائه ویزا سود برده‌اند می‌توان به بحرین، گابن، غنا، اسرائیل، موریتس، مراکش، عمان، قطر، عربستان سعودی، تونس، اوگاندا و امارات متحده عربی اشاره کرد.

در خاورمیانه نیز به جز بحرین که رشد 1درصدی را در سال 2017 تجربه کرده است و قطر که با توجه به مسائل سیاسی پیش آمده در مقایسه با سال گذشته میزان حضور گردشگران 0.2 درصد کاهش یافته است، شاهد رشد گسترده سفرهای هوایی به این کشورها بوده‌ایم. همان طور که گفته شد دلیلی اصلی مشکلات گردشگری به وجود آمده برای قطر به قطع روابط دیپلماتیک با همسایگان خود باز می‌گردد که همین امر سبب شده است تا کشورهای بحرین، مصر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی فضای هوایی خود را از تاریخ 5 ژوئن 2017 بر روی پروازهای قطر ایرویز ببندند.

با نگاه به بلیط‌های ثبت شده برای سه ماهه نخست سال 2018 مشخص می‌شود این میزان برای خاورمیانه و آفریقا، 16 درصد بیش از قاره آمریکا، 13 درصد بیش از اروپا و 4 درصد بیشتر از آسیا اقیانوسیه است.

البته در این بین چشم اندازهای روشنی برای نواحی خاصی نیز وجود دارد که به نظر می‌آید رشد زیادی را از نظر فرستادن گردشگر به دیگر کشورها تجربه خواهند کرد. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها آرژانتین است که بلیط‌های رزرو شده برای سفر از این کشور نسبت به همین زمان در سال گذشته 34 درصد رشد داشته است. به دنبال حضور دولت جدید در سال 2015 و حذف سیاست‌های مقرر جهت حمایت از خط هوایی ملی این کشور، آرژانتین به بازار اصلی به سرعت در حال پیشرفتی تبدیل گردید. در سال 2017 سفر از آرژانتین به جنوب شرقی آسیا 50 درصد رشد داشته است. از دیگر بازارهای متقاضی برای سفر به خاورمیانه و آفریقا می‌توان به اسپانیا با 28 درصد تقاضا، استرالیا 22 درصد، هند و ترکیه هر کدام با 19 درصد تقاضا و کانادا با 17 درصد اشاره کرد.

هر چند که ادامه بحران سیاسی قطر باعث نگرانی خواهد بود، اما دلایل زیادی نیز برای خوش بینی وجود دارد. از آغاز سال جدید میلادی، روآندا به تمامی بازدیدکنندگان، بدون توجه به کشور مبدا آنها در هنگام ورود به این کشور ویزا می‌دهد. عربستان سعودی نیز در حال معرفی سیستم ویزای الکترونیکی جدید خود برای گردشگران است. پرواز به مصر از روسیه در حال از سرگیری از ماه فوریه است و جام جهانی فوتبال نیز قرار است در تابستان در روسیه انجام شود و همین امر باعث رشد کوتاه مدت در تعداد سفرهای هوایی خواهد شد.

منبع: www.aira.ir


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست