شنبه، 1 اردیبهشت 1403
Saturday, April 20, 2024
 
عزم بریتانیا برای مقابله با تاباندن لیزر به سوی خلبانان
15:3 - 1396/10/30

طبق قوانین وضع شده جدید در بریتانیا افرادی که با ابزارهای تابش لیزر به سوی هواپیماهای ترابری نشانه روند، می‌توانند به زندان تا پنج سال محکوم شوند.

جریمه استفاده نامناسب از لیزر تنها شامل هواپیما نشده و تمامی وسایل نقلیه دیگر نیز که هدف این کار خطرناک قرار گرفته باشند را نیز شامل خواهد شد.

رانندگان قطارها، اتوبوس‌ها، ناخداهای قایق‌ها و حتی خلبانان هواناوها نیز در لیست کسانی قرار دارند که در این مقررات جدید تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

لایحه جدید کار تعقیب قانونی مهاجمان لیزری را آسان‌تر می‌کند و دیگر نیازی به اثبات اینکه آیا به دنبال زیان رساندن به وسیله نقلیه بوده‌اند یا خیر وجود ندارد.

در حال حاضر میزان جریمه‌ای که مرتکبین به این جرم پرداخت می‌کنند به 2500 پوند محدود شده است که راه را برای انجام این کار در آینده باز می‌گذارد. ولی در قانون جدید این مجازات به محرومیت اجتماعی و زندانی شدن افزایش یافته است.

همچنین پلیس نیز قدرت اضافی برای دستگیری افرادی که مسئول استفاده نادرست از لیزر هستند را پیدا کرده است.

وزیر هوانوردی بریتانیا بارونس ساگ در این رابطه می‌گوید: "لیزرها می‌توانند سبب کوری موقت، حواس پرتی و از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه گردد و خطرات جانی بالقوه‌ای را به دنبال خواهند داشت. دولت بریتانیا به طور مشخص به دنبال حفاظت از خلبانان، ناخداها، رانندگان و مسافران آنها می‎باشد و به مقابله با کسانی خواهد پرداخت که ایمنی را به خطر می‎اندازند."

افسران رسیدگی به این پرونده‌ها از گذشته توانایی دستگیری این افراد و تحت تعقیب قرار دادن کسانی که پیش از این سابقه دستگیری در این ارتباط داشته‌اند را دارا بودند، با این حال دیگر نیازی به اثبات اینکه آیا اقدام این اشخاص سبب به خطر افتادن خودرو، هواپیما و قایق شده است نداشته و همین امر کار آنان را آسان‌تر می‌کند.

تاباندن لیزر یا نور اجسام درخشان به سمت وسیله نقلیه در حال حرکت باعث کوری موقت یا پرت شدن حواس راننده می‌گردد و به نظر می‌رسد تاکنون اقدام کاملا عملی برای مقابله با آن انجام نگرفته است.

قلم‌های لیزری این روزها به یک نگرانی رو به افزایش تبدیل شده‌اند. اشعه تابیده شده از سوی این قلم‌ها می‌تواند توانایی کاربر در کنترل وسیله نقلیه را مختل سازد.

در پاسخ به انتشار این لایحه جدید، اندرو هینز، مدیر ارشد اجرایی در اداره هوانوردی غیرنظامی بریتانیا اظهار کرده است: "تاباندن لیزر به هواپیما در حین پرواز می‌تواند خطری جدی برای امنیت پرواز باشد. ما نگران شمار زیاد حملات لیزری در سال‌های اخیر هستیم و بنابراین از این قانون جدید که مجازات‌های سخت‌تری را برای افرادی که مرتکب این جرم شده و ایمنی پروازها را به خطر می‌اندازند پیش بینی کرده استقبال می‌کنیم."

منبع: www.aira.ir


نویسنده: پرتو

ارسال برای یک دوست